Wyniki wyszukiwania dla:

Ochrona Małoletnich


STANDARDY OCHRONY UCZNIÓW SALEZJAŃSKIEGO ZESPOŁU SZKÓŁ
PUBLICZNYCH IM. ŚW. DOMINIKA SAVIO W ZABRZU
WERSJA SKRÓCONA

1. Najważniejsze elementy standardów ochrony uczniów

✔ Standardy ochrony uczniów to zasady, które mają przyczyniać się do tworzenia
bezpiecznego środowiska w taki sposób, by każdy uczeń mógł się czuć w szkole
dobrze, był w niej akceptowany i szanowany. Standardy określają również sposób
reagowania na krzywdę lub niestosowne zachowanie w szkole lub poza nią, a także
wyznaczają sposób postępowania z osobą krzywdzoną i sprawcą.

✔ Każdy osoba w naszej społeczności szkolnej jest odpowiedzialna za tworzenie
bezpiecznego środowiska: personel (nauczyciele i inni pracownicy szkoły), uczniowie
i ich rodzice. Wszyscy razem starają się współpracować w trosce o dobro wspólne.

✔ W szkole wyznaczone są osoby, które mają szczególną odpowiedzialność w zakresie
ochrony uczniów przed krzywdzeniem:
o osoba odpowiedzialna za standardy ochrony dzieci – ks. Andrzej Rolnik SDB;
o osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń (osoba zaufania) – Natalia
Gawlik, Dorota Ludwig;
o osoba odpowiedzialna za bezpieczeństwo w Internecie –Wojciech Szymański
o osoba odpowiedzialna za prowadzenie interwencji – Natalia Gawlik, Dorota
Ludwig;
o osoba koordynująca udzielanie wsparcia – Natalia Gawlik, Dorota Ludwig;

✔ Wszystkie działania powinny być podejmowane w trosce o uczniów, zapewniać im
poczucie bezpieczeństwa oraz wspomagać ich rozwój.

✔ W szkole organizowane są różne inicjatywy edukacyjne skierowane do personelu,
rodziców i uczniów. Szkolenia i warsztaty dotyczą sposobów tworzenia bezpiecznego
środowiska, ochrony przed krzywdzeniem i przeciwdziałania różnym formom
przemocy.

✔ Niedopuszczalne jest stosowanie jakiejkolwiek formy przemocy (fizycznej,
psychicznej czy seksualnej) przez pracowników szkoły, uczniów czy innych członków
społeczności szkolnej.

✔ Każdy sygnał świadczący o tym, że uczeń może doświadczać przemocy ze strony
osoby dorosłej lub innego ucznia w szkole lub poza nią, jest zawsze bardzo poważnie
traktowany przez personel szkoły. Każda sytuacja jest odpowiednio badana, a
podejmowane działania mają na celu jak najszybsze przerwanie krzywdzenia i
udzielenie wsparcia osobie, która go doświadcza. Personel szkoły podejmuje działania
według zasad określonych w pełnej wersji standardów ochrony dzieci.

✔ Kiedy dzieje się coś niepokojącego, szczególnie wtedy, gdy uczniowie są krzywdzeni
przez innych lub są świadkami krzywdy innej osoby, niezwłocznie powinni o sytuacji
poinformować personel szkoły.

✔ Szczególnie ważną częścią standardów są zasady bezpiecznych relacji między
dorosłymi a dziećmi oraz między uczniami. Mają one służyć tworzeniu bezpiecznego i
przyjaznego środowiska w szkole. Personel będzie zawsze reagował na przekraczanie
i nierespektowanie przyjętych zasad.

✔ Podstawową zasadą jest równe traktowanie wszystkich uczniów. Godność każdej
osoby jest w naszej szkole szanowana. Jednocześnie uwzględnia się wyjątkowość i
indywidualność każdego ucznia, co wymaga dostosowania metod i podejścia
uwzględniającego jego potrzeby i sytuację życiową.

✔ Personel szkoły powinien reagować na niewłaściwe zachowania ucznia wobec samego
siebie, rówieśników lub dorosłych, upominając go i stosując przyjęte w szkole środki
dyscyplinujące. Jest to przejaw troski osób dorosłych o bezpieczeństwo i prawidłowy
rozwój dzieci.

✔ Troska o bezpieczeństwo i dobre relacje dotyczy również Internetu i komunikacji
drogą elektroniczną. Szkoła dba o to, by dostęp do Internetu w placówce był
bezpieczny, wprowadza rozwiązania ograniczające możliwość dostępu do treści
szkodliwych. Ponadto personel szkoły reaguje na niebezpieczne, szkodliwe i
krzywdzące sytuacje dziejące się w przestrzeni internetowej. Uczeń zawsze może
poprosić o pomoc, gdy on sam lub ktoś inny doświadcza krzywdzenia w sieci.

✔ Personel szkoły dba o ochronę wizerunku uczniów. Rodzice na początku roku
szkolnego decydują, czy wyrażają zgodę na publikację zdjęć i filmów prezentujących
wizerunek ich dzieci. Podczas różnych wydarzeń związanych z życiem szkoły są
robione zdjęcia i nagrywane filmy, które mogą później być wykorzystane w mediach
społecznościowych. Mogą być na nich obecni tylko ci uczniowie, których rodzice
wyrazili na to zgodę. Każdy uczeń w momencie wykonywania zdjęć lub nagrań ma
prawo powiedzieć, że nie chce, by jego wizerunek w materiałach z tego konkretnego
wydarzenia był publikowany. Personel szkoły szanuje decyzję dziecka. Powyższa
zasada nie dotyczy sytuacji, kiedy wizerunek osoby stanowi jedynie szczegół całości,
takiej jak zgromadzenie, krajobraz lub impreza publiczna.

✔ Uczniowie powinni szanować prawo do prywatności innych uczniów oraz dorosłych,
dlatego nie mogą publikować w przestrzeni internetowej i w swoich mediach
społecznościowych wizerunku innych osób bez jej wiedzy i zgody.

2. Zasady bezpiecznych relacji personelu szkoły z uczniami
W standardach ochrony małoletnich znajduje się szczegółowy kodeks zachowań, który
powinien być respektowany przez wszystkich pracowników szkoły. Poniżej zamieszczamy
streszczenie najważniejszych zasad obowiązujących osoby dorosłe pracujące w szkole:

✔ Personel szkoły podejmuje działania dla dobra uczniów i w ich najlepszym interesie.

✔ Każdy uczeń jest traktowany z szacunkiem, uwzględnia się jego godność, prawo do
prywatności, a także indywidualne potrzeby, zdolności i sytuację życiową.

✔ Indywidualne podejście nie może oznaczać niesprawiedliwego faworyzowania
wybranego ucznia.

✔ Personel dba o tworzenie odpowiednich relacji z uczniami, właściwych dla osób
dorosłych, opartych na szacunku, zaufaniu i respektowaniu odpowiednich granic w
komunikacji i kontakcie fizycznym.

✔ Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy w jakiejkolwiek formie.

✔ Niedopuszczalne jest nawiązywanie z uczniami jakichkolwiek relacji o charakterze
seksualnym czy romantycznym.

✔ Niedopuszczalne jest utrwalanie wizerunku uczniów dla celów prywatnych.

✔ Każdy kontakt z uczniami jest jawny i wynika z realizacji zadań i działań
prowadzonych na rzecz szkoły. Personel szkoły nie może utrzymywać relacji
prywatnych z uczniami (poza sytuacjami, gdy kontakty poza szkołą wynikają z innych
przyczyn – np. pracownik jest członkiem rodziny bądź znajomym rodziny ucznia).
W sytuacji, gdy dorośli nie stosują się do przyjętych zasad, świadek takiego zachowania może
zgłosić sprawę do osoby przyjmującej zgłoszenia, innego pracownika szkoły, którego darzy
zaufaniem, lub bezpośrednio do dyrektora placówki.

3. Zasady bezpiecznych relacji między uczniami
pełna wersja zasad dla uczniów

4. Osoby i miejsca, gdzie można uzyskać pomoc

✔ W sytuacji gdy:
o doświadczasz przemocy ze strony osoby dorosłej lub innego dziecka w szkole lub
poza nią,
o jesteś świadkiem krzywdzenia innej osoby,
o dzieje się coś niepokojącego,
o przeżywasz trudne chwile,
nie zostawaj z tym sam/sama. Możesz znaleźć wsparcie. Blisko Ciebie są osoby, które
będą umiały Ci pomóc.

✔ Osoby, do których zawsze możesz się zwrócić w szkole o pomoc:
o osoba przyjmująca zgłoszenia o krzywdzeniu / osoba zaufania;
o psycholog szkolny;
o pedagog szkolny;
o wychowawca;
o każdy nauczyciel i pracownik szkoły, którego darzysz zaufaniem.

✔ Możesz też szukać wsparcia poza szkołą. Warto znać telefony zaufania i miejsca, w
których możesz uzyskać fachową pomoc:
o 800-12-12-12 – całodobowy Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka;
o 116-111 – całodobowy telefon zaufania dla dzieci i młodzieży prowadzony przez
Fundację Dajemy Dzieciom Siłę;
o 112 – numer alarmowy w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia.

Pełna wersja: https://zabrzesalezjanie.sdb.org.pl/wp-content/uploads/sites/22/2024/08/Standardy_ochrony_uczniow_SZSP.pdf