Tożsamość Szkoły Salezjańskiej
NASZA KARTA TOŻSAMOŚCI
/salezjańska propozycja edukacyjna/
My, salezjańskie wspólnoty wychowawcze szkół i centrów formacji zawodowej obecnie w 1300 instytucjach w 23 krajach Europy, ofiarujemy społeczeństwu, szczególnie młodzieży, służbę integralnego wychowania o wysokiej jakości ze specyficzną tożsamością. W perspektywie nowej Europy Karta Tożsamości jest wspólnym punktem odniesienia dla opracowania projektów wychowawczych. Zawiera ona niezbędnie i najbardziej istotne elementy, które charakteryzują szkołę salezjańską i salezjańskie centra formacji zawodowej.
WSPÓLNOTY WYCHOWAWCZE – POWOŁANIE WYCHOWAWCZE
My, salezjańskie wspólnoty wychowawcze szkół i centrów formacji zawodowej Europy, budujemy środowisko, w którym młodzi ludzie mogą doświadczać życia w dostosowanej do naszych czasów rzeczywistości domów Księdza Bosko i Marii Dominiki Mazzarelo.
TOŻSAMOŚĆ
Dla tych, którzy wybierają wychowanie salezjańskie, szkołę określamy jako miejsce tworzenia kultury i rozwijania profesjonalizmu wg osobistego projektu życia, inspirowanego wartościami chrześcijańskimi.
NASZA SZKOŁA JEST
Katolicka, tzn.:
- oparta na wartościach Ewangelii,
- wierna misji powierzonej wspólnocie Kościoła przez Boga,
- otwarta dla wszystkich, szczególnie dla potrzebujących w różnych wymiarach,
- w dialogu z rzeczywistością wielokulturową i wieloreligijną w kontekście europejskim,
Salezjańska, tzn.:
- proponująca integralną formację młodego człowieka w perspektywie stawiania się uczciwym obywatelem i dobrym chrześcijaninem, przez co przyczyniamy się do odpowiedzialnego budowania społeczeństwa,
- stosująca styl prewencyjny księdza Bosko,
- promująca środowisko wychowawcze, w którym doświadcza się wartości humanistycznych i chrześcijańskich,
- prowadząca do współpracy przy budowaniu otwartej i solidarnej Europy.
WARTOŚCI
Jesteśmy wychowawcami, wychowawczyniami, rodzicami i młodymi wezwanymi, aby wzmacniać wartości właściwe dla naszego dziedzictwa wychowawczego:
- otwarcie się na Boga jako źródło prawdziwej humanizacji osoby i wspólnoty,
- bezwarunkowe przyjęcie osoby, pozytywne wsparcie i towarzyszenie w tworzeniu osobistego projektu życia,
- zaufanie młodym – oni są sercem salezjańskiego projektu wychowawczego i głównymi bohaterami swojej przyszłości,
- szacunek dla życia jako daru, jako źródła zaangażowania i odpowiedzialności,
- personalizacji relacji międzyludzkich, ze szczególnym zwróceniem uwagi na różnice osób i kultur,
- uwaga skierowana na rodzinę jako podstawowe środowisko rozwoju człowieka,
- budowanie bardziej solidarnego, sprawiedliwego i pokojowego świata przez stanowczy sprzeciw wobec każdego ubóstwa, dialog międzykulturowy i odpowiedzialne bycie obywatelem,
- praca jako źródło wychowania, realizacji osoby, współistnienia oraz podnoszenia jakości życia społecznego.
WYZWANIA
Jesteśmy otwarci na pytania stawiane przez współczesną kulturę. W szczególny sposób konfrontujemy się z nowymi wyzwaniami współczesnej rzeczywistości wychowawczej:
- koncepcją społeczeństwa opartego na wiedzy,
- pluralizmem kulturowym i religijnym,
- procesem sekularyzacji,
- relatywizmem etycznym,
- nowymi technologiami informacji i komunikacji,
- zjawiskiem imigracji,
- kryzysem rodziny,
- umacnianiem się i pojawianiem nowych rodzajów ubóstwa młodych,
- niepewnością zawodu i pracy,
- strukturami ekonomicznymi i politycznymi.
MISJA
W obliczu tych wyzwań rozumiemy, że wizja przyszłości szkoły salezjańskiej w Europie wymaga podjęcia określonych działań, takich jak:
- promowanie w szkołach kultury otwartej na wartości ewangeliczne i wychowanie do wiary w stylu duchowości salezjańskiej,
- umacnianie tożsamości chrześcijańskiej i salezjańskiej każdej szkoły i centrum formacji zawodowej, w których wspiera się budowanie syntezy: wiara-kultura-życie,
- wspieranie zmysłu przynależności do Europy aby budować nowe obywatelstwo: aktywne, pokojowe i demokratyczne,
- wychowanie dzieci i młodzieży do uczestnictwa w życiu społecznym i politycznym Ojczyzny i Europy w duchu społecznej nauki Kościoła,
- motywowanie wychowawców do kontynuowania formacji ludzkiej, zawodowej, chrześcijańskiej i salezjańskiej, otwartej na nowe potrzeby młodych,
- popieranie poczucia współodpowiedzialności za misję wychowawczą,
- odpowiadanie na nowe wyzwania, które przychodzą ze świata młodych poprzez wzmacnianie współpracy wewnętrznej pomiędzy szkołami oraz zewnętrznej pomiędzy instytucjami,
- uczynienie młodzieży protagonistami w procesie ich formacji.